Onze missie en visie
Motto
‘Samen leren. Samen leven. Samen de wereld in’
Missie
Wij zijn er om kinderen uit de omgeving veilig en rijk onderwijs te bieden, in verbinding met de dorpen en de mienskip. In onze thematische aanpak is aandacht voor hoofd, hart en handen. Ieder kind mag zichzelf zijn, wordt gezien, uitgedaagd en leert met plezier. Samen groeien we – met oog voor elkaar, vol nieuwsgierigheid naar de wereld van morgen.
Visie
Wij zijn een betrokken dorpsschool in het hart van de mienskip, waar iedereen meetelt, samen leert en groeit. We combineren vernieuwing met eigenheid en geven kinderen de ruimte om zelfstandig, samen en met plezier te leren – elke dag opnieuw.
Kernwaarden
Dit betekent dat wij veel aandacht geven en waarde hechten aan:
Eigenheid: Wij blijven dicht bij onszelf en durven onze mening, gevoelens en ideeën uit te spreken. Wij respecteren verschillen, zien dit als verrijking en iets waarvan je kunt leren. We zijn nieuwsgierig naar de ander. Wij passen ons niet klakkeloos aan, maar stellen ons open en eerlijk op.
Plezier: Als iets leuk is, durven kinderen meer, zijn ze nieuwsgierig en leren gemakkelijker. Plezier zorgt ervoor dat kinderen gemotiveerd blijven en met vertrouwen nieuwe dingen proberen.
Groei: Groei op cognitief en persoonlijk vlak betekent voor ons het blijven leren en onszelf verbeteren. We werken aan het vergroten van onze kennis en het oplossen van problemen. Ook leren we om beter met onze gevoelens om te gaan, veerkrachtig te zijn en goed samen te werken. Door deze dingen te doen, kunnen we steeds beter onszelf zijn en een positieve invloed hebben op anderen.
Verbinding: Verbinding benadrukt het belang van samenwerken, zowel binnen de school als in de bredere samenleving, de mienskip. Verbinding staat ook voor het verbinden van vakken met elkaar en met de omgeving om het leren meer betekenis te geven.
Zelfstandigheid: Zelfstandigheid op de basisschool betekent dat kinderen leren dingen zelf te doen, zoals schoolwerk of problemen oplossen. Dit versterkt hun vertrouwen, helpt bij hun persoonlijke ontwikkeling en maakt hen verantwoordelijker en zelfverzekerder.
Creativiteit: Creativiteit betekent voor ons zowel creativiteit in denken als in doen. Het gaat om het ontwikkelen van nieuwe ideeën én het tot leven brengen van die ideeën door met je handen bezig te zijn. Kinderen krijgen de ruimte om zich uit te drukken, oplossingen te bedenken en hun creatieve talent te ontdekken.
Onderwijsconcept
De schoolomgeving is een inspirerende leeromgeving waar kinderen ontdekken, beleven en verwonderen. Kinderen leren in, van en met de natuur en werken met natuurlijke materialen. Natuurlijk leren doe je van binnen naar buiten en van buiten naar binnen. Het schoolgebouw biedt plekken en hoeken voor verschillende onderwijsbehoeften, zowel voor stilte als voor samenwerken. Daarnaast is het schoolgebouw onder andere goed toegerust op creatieve vorming, beweging en lezen.
De wereld is groter dan alleen de omgeving van de school. De sociale omgeving maakt deel uit van het onderwijs. Er wordt geleerd in, met en over de omgeving. Waar leer je beter over de boerderij, dan op de boerderij zelf? Waar ontwikkel je beter gevoel voor historie, dan op archeologische gronden, met een metaaldetector in de hand, speurend en onderzoekend? We gaan erop uit!
Ontwikkelingen komend schooljaar
Speerpunten schooljaar 2025 – 2026
Ook komend schooljaar blijven we volop in ontwikkeling! We gaan aan de slag met een aantal belangrijke speerpunten die bijdragen aan sterk, toekomstgericht onderwijs op onze school.
Rekenonderwijs
We willen een stevige doorgaande lijn van groep 1 t/m 8 neerzetten en die goed vastleggen in een kwaliteitskaart. Daarnaast werken we aan de verdere professionalisering van ons rekenonderwijs, zodat we leerlingen nog beter kunnen begeleiden in hun ontwikkeling.
Taalonderwijs
Lezen blijft een grote pijler binnen ons onderwijs. We geven leesplezier een vaste plek in de school, en besteden extra aandacht aan de hogere zorgniveaus. Zo zorgen we ervoor dat ieder kind – of het nu een extra duwtje nodig heeft of juist extra uitdaging – de juiste ondersteuning krijgt.
Thematisch onderwijs
We bouwen verder aan een doorgaande lijn in ons thematisch werken. Daarbij maken we ruimte voor bewegend leren, buitenonderwijs én burgerschap. We willen dat het leren betekenisvol en actief is, en aansluiten bij de wereld van onze leerlingen.
3TS
We gaan 3TS (3 talige school) verder ontwikkelen. We willen een officiële 3TS-school worden. Dit past bij onze school.